نگاهی به سلوک مردمی و خدمات آیتالله فقیه ایمانی(ره) / از دفتری در اتاقک شیشه ای تا ماجرای نامه بیل کلینتون
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۲۸۵۵
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، در پی رحلت عالم ربانی آیتالله سید کمال فقیه ایمانی، مرتضی نجفی قدسی،فعال فرهنگی و قرآنی به شرح فعالیتهای این یار دیرین امام و رهبری پرداخته است که در ادامه می خوانید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ» (شوری ۲۲)
و کسانی که ایمان آورده و کارهای نیک و شایسته انجام دادند در باغهای بهشت هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین عالمی که از دوره نوجوانی با او آشنا و مانوس شدم مرحوم آیتالله سید کمال فقیه ایمانی بود که در عموم مردم به «حاج آقاکمال» معروف بود.
او سالها در یکی از مساجد محل زندگی ما در اصفهان به نام «مسجد آقاعلی بابا» هر سه وقت صبح، ظهر و شب اقامه جماعت داشت.
ارتباط و آشنایی بنده با ایشان از سال ۱۳۵۴ یعنی از سن ۱۲ سالگی با حضور در مسجد آغاز شد، رویه همیشگی ایشان این بود که بعد از اذان صبح و اقامه جماعت در مسجد به تفسیر قرآن میپرداختند و در طول این سالها بارها کل قرآن را به تفسیر آن هم با بیانی ساده و قابل فهم برای مردم و نمازگزاران بیان میکردند، البته فضای مسجد خیلی جذاب و دوست داشتنی بود و پذیرایی مختصری هم صورت میگرفت که ابتدا یک استکان آبجوش شیرینی میدادند و پس از آن در سینیهای کوچک سنتی و قهوهخانهای یک چایی شیرین با مقداری نان قندی پذیرایی میکردند و همینطور که آقا بر بالای منبر تفسیر قرآن میگفت ما هم چایی و نان قندی را نوش جان میکردیم و هم زمان از بیانات «حاج آقا کمال» هم بهره میبردیم و به نظرم این روش سنتی سبک خوبی است که بیشتر در اصفهان مرسوم است یعنی در حین منبر آقا و یا مداحی پذیرایی هم انجام میشود و جلسه از حالت خشکی خارج میشود و صمیمیت جلسه هم بیشتر میشود اگرچه از قبل از انقلاب در مجالس روضه اصفهان یادم هست که قلیان هم برای اهلش توزیع میکردند و بعضی از مستمعین در حین شنیدن منبرها ،قلیان هم میکشیدند که با توجه به مضرات آن خوشبختانه دیگر جمع شده است، الغرض برگزاری مراسم مذهبی نباید خشک باشد و باید مردمی و صمیمانه و بدون تکلف برگزار شود و اگر پذیرایی در طول جلسه انجام شود، قطعا خستگی شنوندگان کمتر میشود.
ظهرها هم که جمعیت بیشتری در مسجد حضور داشتند پس از نماز ظهر و عصر، در حد پنج دقیقه مسئله شرعی میگفتند و سپس در جایگاه خود مینشستند و به مراجعات مردمی رسیدگی میکردند که گاهی تا یک ساعت هم به طول میانجامید.
شبها هم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء بیان کوتاهی از احادیث اهل بیت (ع) داشتند که بیشتر جنبه اخلاقی و سازنده داشت و مجددا در جایگاه خود مینشستند و به پرسشهای مردم جواب میدادند و هر کس کاری داشت با ایشان مشورت میکرد و از راهنمایی ایشان بهره میبرد، البته مراجعات مردمی و در دسترس بودن ایشان به مسجد ختم نمیشد بلکه هر روز یک ساعت به ظهر مانده و عصرها یک ساعت به غروب مانده در کتابخانه بزرگی که به نام مبارک امیرالمومنین ساخته بود حضور پیدا میکرد و باز به مراجعات مردمی رسیدگی میکرد.
دفتری در اتاقک شیشهای که همه مردم او را ببینند
کتابخانه ایشان در بر خیابان احمدآباد و چهارراه شکرشکن بود و اتاق ملاقات ایشان هم در جلوی کتابخانه یک اتاقک شیشهای بود که تمام مردم و مسافرانی که از خیابان رد میشدند ایشان را پشت یک میز چوبی ساده در اتاقی ساده با ده صندلی برای مراجعان میدیدند و یادم میآید زمانی به ایشان عرض کردم حاج آقا این کتابخانه به این وسعت، چرا شما دفترتان را در جلوی کتابخانه آن هم در اتاقکی شیشهای که از هر طرف شما را میبینند قرار دادهاید؟! که ایشان پاسخ داد من باید در دسترس مردم باشم و اگر اتاقم دیواری داشته باشد که مانع دید مردم باشد، رهگذران نمیدانند من هستم و یا نیستم! بنابراین به جای دیوار، شیشه گذاشتهام تا هر کس از خیابان رد میشود ببیند من اینجا نشستهام و اگر کاری دارد بیاید! ببینید این معنای روحانی مردمی است که واقعا باید الگوی همه علما و روحانیون مساجد و حتی مسئولین باشند که خود را در معرض و در دسترس همیشگی مردم قراردهند.
روزی پنج بار و در مجموع چندین ساعت در خدمت مستقیم مردم بود و لذا مردم هم به ایشان بسیار علاقه داشتند و بیشترین وجوهات خود را به ایشان میدادند و ایشان هم با بسط ید به رتق و فتق امور مردم میپرداخت، هر زن و شوهری که به اختلاف بر میخوردند به پیش حاج آقاکمال میآمدند و او با زبان شیرین و با چهره نورانی و متبسمی که داشت، مشکل آنها را حل میکرد و قلوب آنها را به هم پیوند میداد.
حلال مشکلات مردم
مرحوم حاج آقاکمال تنها به امور شرعی مردم رسیدگی نمیکرد بلکه بسیاری از مشکلات اجتماعی آنان را نیز حل میکرد و تنوع کارهایی که مردم به ایشان رجوع میکردند بسیار عجیب و غریب بود و این نتیجه انس مردم با ایشان بود.
قبل از انقلاب و تا سالها بعد از انقلاب هم که هنوز کتابخانه ساخته نشده بود، ایشان حجرهای کوچک در مدرسه ملاعبدالله اصفهان در جنب بازار داشت که در آن جا هم معمولا هر روز صبحها حدود دو ساعت تا اذان ظهر در خدمت مراجعات مردم و بازاریان بود و سپس به مسجد میرفت و دوباره در مسجد هم عدهای دیگر به نوبت میایستادند و هر کدام چند دقیقه ایشان را میدیدند و گفت و گو میکردند و میرفتند.
رویه یک روحانی در مسجد باید این چنین باشد نه اینکه روحانی مسجد زودتر از نمازگزاران از مسجد خارج شود!
به مرحوم حاج آقا کمال بعد از انقلاب پستهای زیادی از امامت جمعه اصفهان گرفته تا دیگر مشاغل پیشنهاد شد و ایشان هیچ کدام را نپذیرفت و خود را وقف تمام عیار مردم کرده بود و دوست داشت در خدمت پیوسته و مستقیم مردم باشد و لذا از رهگذر این اعتماد مردمی به ایشان، موفق شدند چندین بیمارستان مهم و بیش از بیست درمانگاه برای مردم اصفهان و مناطق محروم بسازند.
دایره خدمات ایشان به شهر اصفهان محدود نبود بلکه در بازسازی مناطق جنگی هم نقش مهمی داشت و حوزه علمیه مهمی را در مشهد به نام حجتیه بنیان نهادند و در اصفهان هم مدرسه دارالحکمه باقرالعلوم (ع) را تاسیس کردند و در مجموع بیش از یک هزار نفر از طلاب را در مدارسشان شهریه میدادند.
و، اما نگاهی هم به خدمات علمی ایشان داشته باشیم که در جای خود بسیار حائز اهمیت و منحصر به فرد است.
یکی از کارهای بسیار مهم حاج آقاکمال که البته به توصیه حضرت امام خمینی (ره) آغاز کردند، اهتمام بر تفسیر قرآن به زبان انگلیسی بود، ایشان در این زمینه گفت یک بار که خدمت حضرت امام رفته بودم ایشان به من فرمودند: «آقای فقیه! علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی بنویسند، ترجمه بعضا داریم، اما تفسیر نداریم، خواهش میکنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود» من هم گفتم: چشم، اطاعت میکنم، باز گفتند «هر کاری هم داری من در خدمتم» من هم عرض کردم: خیر، من فقط میخواهم دعا بفرمایید تا من بتوانم موفق به این کار شوم و ایشان هم فرمودند: سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه الهی این کار انجام شود.
آیتالله فقیه ایمانی برایم تعریف کرد که بلافاصله پس ازدستور حضرت امام من مشغول به کار شدم و دیدم ما برای اینکه تفسیری برای همه جهان داشته باشیم باید از مجموع تفاسیر شیعه و اهل سنت، تفسیر جدید را با اقتباس از آنها تدوین کنیم و سپس آن تفسیر را به دست ترجمه بسپاریم که بالاخره پس از بررسیهای مختلف هشت منبع تفسیری از منابع روایی شیعه و اهل سنت انتخاب شد و متون همه این تفاسیر بررسی میشد و مواردی که روی آنها حساسیت بود را نمیآوردم تا مبادا موجب اختلاف شود و حتی برای اینکه نگویند یک عالم شیعی این تفسیر را نوشته، اسم خود را براین تفسیر نگذاشتم و امضاء آن را به نام «مجموعة من علماء المسلمین» گذاشتم یعنی جمعی از علمای مسلمان این تفسیر را نوشتهاند و الحمدلله کارها به سرعت پیش رفت، لجنهای هم از اساتید زبان انگلیسی در اصفهان هم زمان با تدوین متن فارسی تفسیر مشغول ترجمه به زبان انگلیسی شدند که مجموعا در ۲۰ جلد این تفسیر به نام «نورالقرآن فی تفسیر القرآن» منتشر شد و با اقبال عجیبی در اروپا و آمریکا و سراسر کشورهای جهان مواجه شد به طوری که گونی گونی نامه از پست از تقاضاهای خارج کشور و انعکاس این تفسیر میرسید و ما باید به تک تک این نامهها پاسخ میدادیم.
ترجمه به زبان روسی تفسیر «نورالقرآن» هم به اهتمام گروهی از مترجمان متخصص در سن پترزبورگ روسیه انجام شد که با همکاری انتشارات شرق شناسی سن پترزبورگ و موسسه انتشاراتی صدرا در ۱۲ جلد در مسکو منتشر شد و مراسم رونمایی آن نیز در تیرماه سال ۱۳۹۴ در نخستین جشنواره بینالمللی قرآن مسکو با حضور شخصیتهای علمی و نمایندگان سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور مرحوم آیتالله تسخیری برگزار شد.
این تفسیر تنها تفسیر ترتیبی و کامل قرآن است که به زبان روسی منتشر شده و مورد اقبال گسترده مسلمانان روسی زبان قرار گرفته است.
تاثیر گسترده تفسیر قرآن به زبان انگلیسی در جهان
همان طور که اشاره کردم تفسیر قرآن به زبان انگلیسی در اروپا و آمریکا بسیار اثرگذار بود به طوری که نامههای زیادی حتی از زندانهای آمریکا میرسید و تفاضای این تفسیر را داشتند و آیت الله فقیه ایمانی این مجلدات انگلیسی تفسیر قرآن را با هزینه خود با پست برای آنها ارسال میکرد و حتی برای کتابخانههای آنها میفرستاد و گاهی آنها اگر پول هم میخواستند بدهند آیتالله فقیه ایمانی قبول نمیکرد و متن آن را هم در اینترنت رایگان برای استفاده همگان قرار داده است.
آیت الله فقیه ایمانی به سبب نگارش تفسیر «نورالقرآن» و انتشار آن به زبان انگلیسی در سال ۱۳۷۴ در زمان ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی در زمره خادمان قرآن معرفی شد و مورد تجلیل ایشان قرار گرفت، ایشان همچنین در یازدهمین دوره مجمع اساتید تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی مورد تکریم و تجلیل حوزه علمیه قم قرار گرفت و لوح تقدیر ایشان را حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی امضا و اهدا فرمودند.
نامه بیل کلینتون ریاست جمهور آمریکا به آیتالله فقیه ایمانی
در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون دایره اثرگذاری این تفسیر قرآن به خانه او میرسد و روزی میبیند که دخترش مشغول خواندن کتابی به نام «نورالقرآن» است که آن را بررسی میکند و میبیند این کتاب تفسیر قرآن است و از منشورات موسسه تحقیقاتی امام امیرالمومنین (ع) در اصفهان است و متعاقب آن نامهای برای آیتالله فقیه ایمانی رئیس این موسسه میفرستد و از این که این تفسیر را دخترش مطالعه میکند خبر میدهد و اذعان میکند که من و مادرش متوجه هستیم او چه میخواند و در نهایت هم از ارسال این یک جلد تفسیر قرآن تشکر میکند.
البته آیتالله فقیه ایمانی برایم تعریف کردند که ما این تفسیر را شخصا برای او نفرستاده بودیم، مجلداتی از این تفسیر را برای همه ایالات آمریکا فرستاد بودیم و ظاهرا در یک کنفرانس که مربوط به زنان بوده است و دختر کلینتون یعنی چلسی هم در آنجا حضور داشته این کتاب تفسیر، چون به زبان انگلیسی بوده است به او هدیه داده میشود و او هم جذب مطالعه این تفسیر میشود. البته آیتالله فقیه ایمانی گفتند من بلافاصله کل ماجرا را برای مقامات عالیرتبه کشور منتقل کردم، اما از انتشار نامه کلینتون خودداری کردیم تا مبادا تصور شود ما قصد بهرهبرداری داریم.
ماجرای پرغصه آیتالله فقیه ایمانی
آیتالله فقیه ایمانی بیسر و صدا توانست ندای قرآن را به تمام نقاط آمریکا و حتی زندانهای آنجا برساند و چه گرایشی به اسلام در پرتو این تفسیر در اروپا و آمریکا پدید آمد.
علاقه مندی چلسی به کتاب تفسیر قرآن، حساسیت صهیونیستها که در هیئت حاکمه آمریکا حضور جدی دارند را برانگیخت و چلسی را با یک جوان یهودی به ازدواج درآوردند و حواسشان جمع بود تا مبادا جذب اسلام شود، آنها به نظر من به همین میزان بسنده نکردند و در حقیقت اقدام به یک پاتکی کردند که ای کاش اتفاق نمیافتاد، چون این ماجرا بسیار مرحوم آیتالله فقیه ایمانی را رنجیده خاطر کرد و بسیار غصه خورد و دلشکسته شد و از این غم رنجور و ضعیف شد و در این دو سال اخیر عملا بیشتر مریض و در منزل بستری بود و این غصه جانکاه او را رها نمیکرد.
اما این غصه جانکاه چه بود؟ چند سال پیش یکی از دختران آیتالله فقیه ایمانی در مالزی مشغول تحصیل بود، آن پاتکی که میگویم صهیونیستها زدند این جا بود که وقتی دیدند چلسی دختر کلینتون دارد جذب اسلام میشود و این کار را در اصل آیتالله فقیه ایمانی با انتشار تفسیر قرآنش به زبان انگلیسی انجام داده است، درصدد مقابله برآمدند و با عواملی به فرزندشان که در مالزی مشغول درس خواندن بود نزدیک شدند و رفاقت کردند و پس از پایان تحصیلات هم به اروپا رفت و به ایران برنگشت و حتی موسسهای برای دوستی با اسرائیل پایهگذاری کرد و با برنامهریزی صهیونیستها به دیدار شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی رفت و آنها از این ماجرا بسیار بهرهبرداری رسانهای کردند و در حقیقت قلب آیتالله فقیه ایمانی را نشانه رفتند و او را در غصه دختر فریبخوردهشان عمیقا فرو بردند!
به هر حال آیتالله فقیه ایمانی یک چهره بسیار خدوم و مردمی بود که شعاع وجودیاش نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان پدیدار است و خدمات و آثار علمی او که تنها یک نمونه آن را در این مقال گفتم و مرکز تحقیقاتی ایشان بسیاری از آثار و متون کهن و حدیثی را احیاء کرده است که یک نمونه آن تصحیح و بازبینی نسخه قدیمی کتاب شریف «وافی» است که مجموعا در ۱۹ جلد منتشر شده است.
احیاء آثار اهل بیت (ع) وجهه همت ایشان بود و کتاب «دسته گلی از بوستان اهل بیت» شامل احادیثی بسیار کاربردی و اخلاقی از ائمه اطهار (ع) در تیراژهای زیاد و به زبانهای مختلف تاکنون منتشر شده است.
تاسیس صندوق خیریه برای جهیزیه نیازمندان و بسیاری از موسسات عامالمنفعه که ایجاد کردند همگی از برکات این شجره طیبه است.
جا دارد در این مقال از برادر بزرگترشان حضرت آیتالله سیدجلالالدین فقیه ایمانی هم یادی کنیم که داماد مکرم مرجع عظیم الشان حضرت آیتالله العظمی سیدابوالقاسم خویی (رض) بودند و ایشان هم وجودی بسیار ارزشمند و نافع جامعه و حوزههای علمیه بودند و آثار و باقیات صالحاتشان از مدینهالعلم مشهد و مدینهالعلم قم و بسیاری دیگر از موسسات علمی و حوزوی و خیریه همچنان باقی است.
از مرحوم آیتالله سید کمال فقیه ایمانی به حمدالله اولاد صالحی از دختر و پسر باقی هستند که ان شاءالله راه ایشان را به نحو احسن ادامه میدهند و مردم شریف اصفهان نیز که دهها سال با مرحوم حاج آقا کمال از نزدیک مانوس بودند، در غم از دست دادن ایشان بسیار متاثرند و من شاید در مردمی بودن کمتر روحانی و عالمی را مثل ایشان دیدهام.
شرح مبارزات انقلابی آیتالله فقیه ایمانی نیازمند مقاله مستقلی است چرا که او یکی از ارکان و محورهای مبارزات انقلاب مردم اصفهان بود که این ماجرا داستانهای زیادی دارد و من خودم نام امام خمینی را در قبل از انقلاب و در اوان نوجوانی در جلسات تفسیر قرآن صبحهای جمعه مکتبالرضا (ع) که مخصوص عدهای از بازاریان و معتمدین ایشان بود، شنیدم.
اما آن چه که برای نیاز امروز جامعه بشری احساس میشد، توجه به سلوک مردمی ایشان بود که امیدوارم الگوی خوبی برای جامعه روحانیت و اهل علم باشد و ارتباط علماء و مردم هیچگاه منقطع نگردد.
امیدوارم خداوند به لطف و عنایت، ولی الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه شر این ویروس منحوس را از جامعه بشری و مخصوصا شیعیان اهل بیت (ع) دور بفرماید که تاکنون نفوس زیادی را از دست دادهایم و امیدواریم خدای متعال به خانوادههایشان صبر عنایت کند و همه جانباختگان کرونا را هم با شهدا محشور بفرماید و در روضات جنات خود ماوی دهد، فاصبر ان وعد الله حق.
آیت الله سید کمال فقیه ایمانی که از جمعه گذشته به دلیل مشکلات زمینهای عفونت ریه و کلیه در بیمارستان عسکریه اصفهان بستری شده بود در ادامه به کرونا مبتلا شد و عصر دیروز به دیدار حق شتافت.
انتهای پیام/ش
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حوزه علمیه آیت الله فقیه ایمانی آیت الله سید کمال فقیه ایمانی آیت الله فقیه ایمانی آن به زبان انگلیسی زبان انگلیسی مرحوم آیت الله مراجعات مردم حضرت امام منتشر شد ایشان هم اهل بیت حاج آقا شیشه ای کار ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۲۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچههای مسجد به باروری رسیدهاند و این رویداد میتواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدیتری از تئاتر کنیم.
وی در ادامه به کارگاههای کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشمانداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد این بود که بچههای تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یابند و کمکم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.
زارعی تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه میخواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند میتوانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد جایزهها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچههای تئاتر مسجد میگوییم که میتوان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.
وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
زارعی در پایان سخنانش به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروههای برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا میشود.
مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار میشود.
وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استانها معرفی کرد که باعث شده تا علاقهمندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد راه یافت.
وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزشهای ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استانها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزشدهندگان بچههای مسجد در استانهایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاسها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.
موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند.
وی اظهار کرد: جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچههای تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروههای نمایشی قرار گرفت.هشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره علاوه بر کارگاههای ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامهنویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.
وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود. همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچههای مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.
در پایان این نشست پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229561 برچسبها تئاتر حوزه هنری